Mindea

en

A ZARA influencer scam

Júniusban a havi aktív Instagram felhasználók száma világszerte átlépte a bűvös 1 milliárdot. Ezek után nem meglepő, hogy a Facebookos átverések (Ingyen autó, iPhone…) után jönnek az Instagramosak is.

Pár napja a Zara nevében toboroznak fake accountokkal influencereket:

Számos account jelent meg az elmúlt 2-3 napban, némelyik már több százezer követőt is szerzett magának, többek között magyar divatbloggereket is:

Honnan lehet tudni, hogy átverés?

Alapvetően mindenki a józan paraszti eszére támaszkodva erre gyorsan rájöhet, és most is igaz, hogy ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az biztosan nem is az.

Ez a “kampány” is ezer sebből vérzik:

  • A kreatív nem követi a ZARA arculatát, márpedig egy ekkora cég nagyon szigorú ebben
  • A profilok tele vannak helyesírási hibával
  • Ha Google-ben rákeresel, nyoma nincs a kampánynak. Ha lenne ilyen kampánya a ZARA-nak, biztosan megtalálható lenne a hivatalos weboldalán, hivatalos social media felületein.
  • A feltételek is ködösek és követhetetlenek. Gondolj bele… Miért is adnának ingyen cuccokat 200 követővel rendelkező accountoknak? 🙂 És nincs hivatalos részvételi szabályzat.

Mi lehet a célja az ilyen megtévesztéseknek?

Nem ez az első eset, nemrég a NIKE-val megcsinálták nagyjából ugyanezt.

Biztosan van, aki csak szórakozásból csinálja és most nagyon jót röhög, hogy mennyien követik.

De komoly visszaélésekre is lehetőség van, ugyanis az Instagramon van lehetőség a profilnév megváltozatatására. Az átveréssel gyorsan összegyűjtöttek több százezer lelkes divatrajongót, és a profilt könnyen átnevezik bármi másra. Onnantól kezdve már csak a képzelet szab határt.

Miért hiszik el mégis ezt ennyien?

Mi is szeretnénk tudni 🙂

De tény az, hogy a cégek nem feltétlen konzekvensek abban, hogy milyen influencernek mit és miért cserébe adnak. Valóban átláthatatlan ez az egész, gyengén szabályozott, mivel nagyon újszerű reklámozási módról van szó.

Az átlag felhasználó pedig csak annyit lát, hogy tinilányok ingyen cuccokkal pózolnak, érthetően hiheti, hogy ő lehet  akár a következő szponzorált insta user.

Reméljük ötletet senkinek nem adtunk, hogy hogyan lehet “hatékonyan” követőket szerezni. 🙂

Mit gondoltok a témáról?

Beatrix Mészáros
Beatrix Mészáros
A Mindea ügyvezetője és közösségi média stratégája.