Mindea

en

10 egyszerű tipp, hogy még jobb legyen a LIVE-od

Már nem nagy újdonság, viszont annál meglepőbb, mennyire a social media része maradt. Lassan már egy éve élőzünk Facebookon (sőt közben már Instagramon is), a közszereplők, influencerek, sajtóorgánumok után pedig már egyre több márka, kisebbek, nagyobbak is beemelték a rendszeres kommunikációjukba.

Ami viszont még hiányzik az élőzések zöméből, pont az a pár apró fortély, amik külön-külön csupán csak pár másodpercnyi odafigyelést igényelnek, összességében mégis klasszisokkal jobb LIVE-ot eredményeznek. Összeszedtük a LIVE-ozás tízparancsolatát (plusz még egyet), te mindegyiket betartod?

1. Hype, hype, HYPE!

A LIVE előtt egy kicsivel posztold, hogy hamarosan élőben fogsz bejelentkezni, akár egy konkrét napot, idősávot elhintve. Így a rajongóid fel tudnak készülni az élőzésre, de ha pont az a cél, hogy meglepj mindenkit, akkor nem mondtunk semmit!

2. Délelőtt az idősebbeknek, délután/este a fiatalabbaknak

A délelőtti órák szerencsésebbek az élőzéshez. Ilyenkor az emberek mozgástere kötöttebb (például irodában güriznek), mint később, a mozgékonyabb délutánon. Persze ezzel is inkább kísérletezgetni kell, például fiatalabb követőtáborhoz egészen biztosan később szólnánk, hogy a suliban a tananyagra figyeljenek.

3. Légy feltöltve!

De ne csak te, hanem telefonod és adatkereted is! Adatforgalmat ugyan keveset fogyaszt az élőzés (de azért nagyjából 0,5-1 GB mobilnet mindenképp legyen kéznél, ha nincs a közelben ERŐS wifi), de az akksira már oda kell figyelni. Legyen teljesen feltöltve a mobilod, mert nagyon merít a LIVE: iPhone 6s-en egy negyed órás közvetítés könnyedén elvisz akár 50%-nyi akkuszintet is!

4. A stáb

NAGYON FONTOS! Legalább 1, de jobb, ha 2 ember, két külön platformról (pl. mobile-desktop, vagy iOS-Android) felelős azért, hogy AKTÍVAN, fülhallgatóval figyelje a LIVE-ot, akár az operatőr mögött közvetlen. Csöndben jelez, ha valami gikszer csúszik a közvetítésbe. Ugyanők figyelik és válaszolják az eközben érkező kommenteket, kivéve persze, ha eleve Q&A videót készítünk.

5. Low budget?

Neked kell tudnod, mennyi energiát és pénzt tudsz vagy akarsz rászánni erre. Úgy is dönthetsz, hogy semennyit, de ha rákapnál a LIVE ízére, 100-150 ezer forintból már beszerezhetsz:

  • egy kézi stabilizátort telefonhoz – izgulás ellen;
  • egy kifejezetten mobilra gyártott puskamikrofont – hogy minden hallatszódjon;
  • vagy akár egy-két egyszerűbb stúdiólámpát is – hogy, ha már hallják, akkor lássák is.

A LIVE bája persze olykor az egyszerűségében rejlik, de egy profi márka nem engedheti meg magának a beremegő képet és a süvítő szelet, ugye?

6. Nézz körül

A jó helyszín fontos. Elég világos van, hogy a telefonod kamerája jól működjön? Mennyire forgalmas vagy zajos a környék, zavaró lehet-e az arra sétáló tömeg? Mindig körültekintően válassz helyszínt, ne a közvetítés alatt derüljön ki, hogy baj van.

Egy konkrét példa, ami kifejezetten megmosolyogtató: egy bevásárlóközpontban történt, hogy LIVE-ozás után a Facebook neheztelte a háttérben halkan duruzsoló plázarádiót, hogy ez jogdíjas hanganyag, és hogy ezért utólag letiltja a videónkat. Ilyen mélységekig persze nem kell aggódnod, ritka és egyedi eset, de azért jó, ha erről is tudsz.

7. Mi vagyunk a…

A közvetítésnek adjunk nevet, lehetőleg rövidet, tömöret, de a lényeg, hogy a szöveg átadja, miről szól maga a LIVE, hogy ha valaki hang nélkül böngészne, annak is azonnal felkeltsük az érdeklődését.

8. A vonat (nem) vár

Indítás után mindenképp várj 2-3 percet, míg összegyűlnek a nézőid. Akár egy „Mindjárt kezdünk!” vágóképet is használhatsz, külsős alkalmazással, ha dobsz egy levelet nekünk (hello {kukac} mindea.hu), segítünk.

9. A forgatókönyv

Ezt neked kell megírnod. A lényeg, hogy legyen. Az impró sosem biztos záradék a sikerre, mindig jobb, ha tudjátok, mi után mi következik, főleg, hogy itt nincs vágás. Persze az őszinteség, a hitelesség még mindig fontos, tehát semmit sem kell szó szerint begyakorolnod. Fejben azért legyen meg a váz, a témák, esetleg az útvonal.

10. Inkább egy lépést előre, mintsem hátrébb

Aki a kamerába beszél, mindig legyen elég közel a telefonhoz és beszéljen érthetően, hogy semmiképp ne legyen halk a közvetítés. Erre az operatőrnek kell odafigyelnie, ha úgy érzi, túl távol került, inkább lépjen egy lépéssel közelebb, persze még ne a főszereplő(k) arcába. Az ellenőrző stáb is legyen folyton résen!

+1 Utóhatás

A közvetítés után a LIVE automatikusan le lesz mentve Facebookra, amit be lehet hirdetni. Ha valamelyik része nem tetszik, vagy pont, hogy annyira jól sikerült, hogy máshova is posztolnánk, külsős programokkal le lehet tölteni, és vágással vagy a nélkül újra lehet posztolni.

 

Megmutatjuk, mi hogy is élőztünk nemrég a budai G’Roby újranyitásáról:

Minden világos? Nem? Esetleg valamit kihagytunk volna? Reméljük, ez utóbbi nem igaz, mindenesetre bátran írj nekünk a témával kapcsolatban a hello {kukac} mindea.hu-ra!

 

Vaszkó Iván
Vaszkó Iván
social media manager