Mindea

en

Tényleg jó ötlet kávé mellé lábkrémet tenni? – 5 TIPP a jó branded contenthez

Mi is az a szponzorált tartalom, avagy branded content?

A branded content eredeti definíciója szerint olyan marketing, amikor egy márka úgy próbálja népszerűsíteni magát, hogy önmagában értéket képviselő tartalmat hoz létre, ami kizárólag a termék, szolgáltatás promótálására szolgál. Azonban itthon a branded content kifejezést sokszor inkább az „embedded marketing” kifejezés helyett használjuk, ami „beillesztett reklámot” jelent. Ez a gyakorlatban legtöbbször azt jelenti, hogy reklámot rejtünk vagy rejtetünk el ott, ahol a fogyasztók kevésbé számítanak rá, és ezt nem vagy alig jelezzük. Mi most annak szenteltük figyelmünket, hogy feltérképezzük, ez hogyan valósul meg kis hazánkban, és mikor, miért, hogyan érdemes egy márkának ehhez a fajta marketinghez folyamodnia.

blogposzt_branded_content

Hol, hogyan találkozhatunk leggyakrabban branded contenttel?

Nagy eséllyel már mind találkoztunk celebek, bloggerek, vagy más, nagy követő bázissal rendelkező személyek oldalán található poszttal, videóval, amit egy-egy márka szponzorált. Aki követi Oravecz Nórát, Lakatos Leventét, Dukai Reginát, a nagyobb (vagy kisebb) beauty bloggereket, mint például Viszkok Fruzsi, esetleg szembetalálkozott Youtube-on a 10 éves sztár, Szandi videóival, az egészen biztos lehet benne, hogy egy ilyen okos (?) reklámhúzás „áldozata lett”. Már hónapokkal ezelőtt megjelent a sokakat felkavaró, megható történet egy amerikai tinibloggerről, aki leleplezte magát és az Instagramján megjelenő rengeteg fizetett megjelenést, ezzel sokak szimpátiáját kivívva. Az elmúlt hónapokban pedig nálunk is egyre népszerűbb és elterjedtebb lett, hogy a márkák akár közvetlenül, akár közvetetten bloggerekkel működnek együtt termékeik népszerűsítésében. Vajon igaza van az említett bloggerinának, és rossz dolog a branded content?

szandi

Miért és mikor jó a branded content?

A reklámszakma, a márkák és a bloggerek számára egyértelműen jó lehetőség, jövedelmező megoldás lehet a branded content. De miért is?

– Mert a fogyasztók egy számukra hiteles, általuk kedvelt csatornán, személyen keresztül fogadják be a márkánk üzenetét.

– Mivel a felhasználó kifejezetten azzal a céllal nézi a tartalmat, hogy azt befogadja, ezért nem siklik el a figyelme a márkánk, termékeink megjelenítése felett.

– Specifikus célcsoportokat érhetünk el gyorsan, egyszerűen.

– Elég kevés pénzből eljuttathatjuk az üzenetünket sok emberhez.

– A bloggereknek ez egy viszonylag egyszerű és gyors pénzkereseti lehetőség.

Ez eddig elég vonzónak tűnik, ugye? Azonban nagyon nem mindegy, hogy milyen terméket, szolgáltatást milyen bloggerrel akarunk így reklámozni, hogy milyen célcsoportunk van, vagy hogy az adott blogger hogyan kivitelezi a márkánk kéréseit.

Hogyan lehet elrontani, és hogyan lehet jól kezelni a branded content használatát?

Nem lesz túl hatásos, ha termékünket egy olyan felületen, olyan bloggerrel kívánjuk összefüggésbe hozni, akihez a termék „nem illik”, tehát nem tudja őszintén, hitelesen eladni a terméket, üzenetet a saját rajongóinak. Azonban ha jól kiválasztjuk az adott bloggert a termékünkhöz, kiváló eredményeket érhetünk el. Erre kitűnő példa a korábban már említett 10 éves Szandi, aki egy videójában egy személyre szabható tolltartóról áradozik. A videót több, mint 150.000 ember látta, akiknek valószínűleg a többsége releváns, 9-13 éves lány és fiú. A Coca-Colának sincs nehéz dolga, hiszen nekik mindenki a célcsoportjuk, így szinte bárkivel dolgozhatnak együtt ilyen módon.

A branded content, a bloggereken, celebeken keresztüli kommunikáció egyelőre a fiatal célcsoportokon a leghatásosabb, hiszen ők azok, akik a legtöbb blogot, Instagramot, Youtube csatornát követik. Ez nagy örömhír azoknak a márkáknak, akik fiatalítani akarnak, bár önmagában persze nem oldja meg a fiatal célcsoportok hatékony megszólítását. De ha idősebb a célcsoportunk, akkor is sok lehetőség rejlik a módszerben, hiszen gondoljunk bele, hogy hányan látogatnak receptoldalakat, követnek lifestyle blogokat és szerzőiket vagy celebeket az idősebb korosztályból.

Iskolapéldája a branded content félrecsúszásának Oravecz Nóra másfél évvel ezelőtti posztja:

oravecz

A márka jól belőtte a célcsoportot, sőt, még a bloggert is, viszont a tartalom, amit a blogger előállított, nem túl hiteles formában juttatja el a terméket a rajongóihoz, inkább komikus, hogy a kávé mellé lábkrém kerül, és ráadásul elég egyértelmű, hogy fizetett tartalomról van szó.

Vegyünk egy jó példát arra, hogyan készíthet a blogger olyan tartalmat, ami megfelel a márka céljainak és a jó branded content követelményeinek. Az itt szereplő blogposzt a Chloe From The Woods blog szerzőjétől, Kovács Dorottyától származik. A listák eleve népszerűek, és a felhasználók szívesen kattintanak rájuk. A termék, a Dove hajápoló családja tökéletesen illeszkedik a poszt témájához, és a szponzorált tartalom elhelyezése is trükkös, kifinomult és ízléses.

Processed with VSCO with s2 preset

TOP 5 TIPP a jó branded contenthez:

1.Ha ismersz, követsz bloggereket, gondolkozz el, hogy a márkád, célcsoportod szempontjából ki(k) lenne a legmegfelelőbb. Ha nem ismersz, kezdj el kutakodni, megismerni a legnépszerűbb bloggereket, vagy kérj segítséget olyanoktól, akik otthon vannak a témában!

2.Kérj elérési adatokat, Facebook Insights, Google Analytics táblázatokat a kiválasztott bloggerektől! Néha a rajongószám nem egyenesen arányos az eléréssel.

3.Találd ki, hogy körülbelül milyen tartalmat szeretnél viszontlátni a blogger felületein, és hogy milyen formában legmeggyőzőbb a tartalom (videó, Instagram poszt, blogposzt). Ebben érdemes a blogger együttműködését, segítségét is kérni, hiszen ő már tudja, hogyan tud meggyőzően szólni a rajongóihoz.

4.Állapodjatok meg a feltételekben, pl. hogy hány poszt, hova kerül ki, milyen összeg fejében, és hogy mik az elvárások mindkét részről!

5.A kikerült szponzorált tartalmat helyzettől függően oszd meg a márkád oldalain, felületein! Ettől kicsit elvesztheti a varázsát a dolog, de a szép, igényes tartalom mindig elnyeri méltó jutalmát!

admin
the most most