Mindea

en

Közösségi média trendek 2016-ra itthon és a nagyvilágban

2016 trendekElőször egy összefoglalóval kezdenénk, mit láttunk 2015-ben a hazai közösségi média marketing fronton?

– a többplatformos jelenlét végre valósággá vált, rengeteg cég jelent meg például az Instagramon

– a cégek jó része végre felismerte, hogy egyedi tartalmat kell gyártania a közösségi média felületeire

– elkezdtünk értékesíteni a közösségi médián keresztül és végre hatékonyak is vagyunk benne!

– a Facebook appokban bonyolított nyereményjátékoknak gyakorlatilag teljesen leáldozott, szerepüket átvették a sima üzenőfali promóciók

Mi az, amivel már itthon is számolnunk kell 2016-ban?

A nemzetközi trendeket figyelve nagyon izgalmas dolgok várhatók, azonban tartunk tőle, hogy ezeknek csak töredéke fog nálunk is megjelenni, tekintve, hogy még mindig a Facebook az uralkodó marketing szempontból, ami mellé egyedül az Instagram kezdett el érdemben felzárkózni.

– az Instagram erősödni fog, a márkák egyre hatékonyabban fogják ezt a platformot használni. A tavaly megjelent hirdetési lehetőségek ezen már sokat lendítettek, idén talán megtanulják a cégek, hogy ha natív hirdetéseket tesznek közzé, akkor még hatékonyabbak lehetnek. Jelenleg sajnos a magyarok oldaláról rémes bannerekkel van tele a platform, ami a felhasználók számára sokkal inkább zavaróak, mint hatékonyak.

– egyre többet fogunk fizetni azért, hogy elérjük a rajongóinkat, pláne, hogy konvertálni tudjuk őket. Érdemes 2016-ra nagyobb hirdetési büdzsét elkülöníteni.

– a mozgóképes hirdetési formátumok előtérbe kerülnek, legyenek gifek, vagy videók. Mert muszáj mindig újat és újat kitalálni, hogy felhívjuk magunkra a felhasználók figyelmét és a hagyományos képi formátumokkal ez egyre nehezebb.

– az élő közvetítések előtérbe kerülése. Twitteren való közvetítéshez már remek appok vannak, mint a Meerkat vagy a Periscope, viszont a Twitter nálunk ugye nem megy. Nyáron a Facebook is bevezette Live nevű szolgáltatását, ami egyelőre csak a celebeknek elérhető, de számítunk rá, hogy a márkák számára is elérhetővé teszik.

– a testre szabott tartalom jelentősége és elterjedése tovább fog nőni. Például ha egy blogbejegyzést szeretnénk promótálni, akkor bizony különböző kreatívokat kell készítenünk az összes platformra.

– az értékesítés a közösségi médiában tovább fog fejlődni, még több, egyszerűbb megoldásra számítunk, amik lerövidítik a közösségi médiában bemutatott termékek megvásárlását

– a YouTube az új TV. Ez már nálunk is látható, egyre több, a kifejezetten YouTube-ra készülő, folyamatos minőségi tartalom. Érdemes gondolkozni például partnerségekben a tartalom-előállítókkal.

– A bloggerek leszálló ágra kerülnek. Tisztelet a néhány kivételnek, de a hazai bloggerek kezdik hitelüket veszteni azzal, hogy bárkinek eladják a “posztjaikat” 1 ajándékcsomagért. Akik nem tudnak minőségi tartalmat is előállítani, csak pózolni az ajándékokkal, azoknak le fog áldozni. A minőségi, vásárlóerővel bíró fogyasztók számára sokkal fontosabb más felhasználók véleménye, mint a bloggerek instafotói, inkább arra helyezz hangsúlyt, hogy minél több vevőd ajánljon a közösségi médiában.

Azért az érdekesség kedvéért nézzük meg milyen izgalmas trendek vannak a nagyvilágban, ám ezek megjelenésével egyelőre nem számolunk nálunk:

– a Pinterest képkeresője tényleg lázba hozott: ha egy pinen megtetszik egy tárgy (mondjuk a lámpa egy szoba fotóján), akkor kijelölve azt a képen, kereshetünk további képeket, ahol ugyanaz a tárgy megjelenik

– ahogy az előbbi trendből is látszik, már nem a Google az egyetlen kereső. A keresések jelentős része már a közösségi médiában zajlik: receptet már a YouTube-on keresünk, a megnézendő helyek listáját következő utazásunkhoz már a Pinterest alapján állítjuk össze.

– a Snapchat már több mint 200 millió felhasználóval bír világszerte, és egyre komolyabb kampányokkal jelennek meg a cégek, amiről itt már írtunk korábban.  Nálunk lehet lesz végre 1-2 Snapchat kampány, de a márkák tömeges megjelenésére egyáltalán nem számítunk.

– az üzenetküldő appok az új social media. Az emberek követelik vissza a privát szférájukat, amit a Facebook elvett tőlük, ez vezet a közvetlen üzenetküldő applikációk rohamos terjedéséhez.

– A közösségi média használatot a munkahelyeken már nem tiltják, hanem előírják! Tavaly a Facebook béta verzióban már tesztelt a Facebook at work alkalmazást, ahol a kollégáikkal tarthatjuk a kapcsolatot egy a Facebookhoz hasonló zárt rendszerben.

Lehetőségünk van bőven, mi mindenképpen arra buzdítunk, hogy az új évben minél több újdonságot próbálj ki, merj kísérletezni a közösségi média marketingedben (is)!

 

 

Mészáros Beatrix