Mindea

en

Így válassz közösségi média ügynökséget

ügynökséges

Nagyon sok közösségi média ügynökség van a piacon, tudjuk jól, és a laikus hirdetőknek néha nagyon nehéz kiigazodni és megtalálni a számukra megfelelőt. Mi is sok faramuci kérdéssel, helyzettel, tenderrel találkoztunk már, ezért gondoltuk, hogy leírjuk a véleményünket és megpróbálunk segítséget nyújtani ahhoz, hogy mindenki megtalálja az “Igazit”, hiszen mivel a közösségi média marketing területén gyakorlatilag napi szintű együttműködésre lesz szükség, a hatékony, eredményes munkához kelleni fog a kémia és hosszú távra kell berendezkedni.

Mi nagyon abban hiszünk, hogy az eredményes munka alapja a mindkét oldalról stabil, bizalmon alapuló, partneri (!, igen, nem alá-fölé rendeltségi) kapcsolat ügyfél és ügynökség között.

Ez a bejegyzés úgy gondoljuk nem csak kkv-knak szól, hanem bizony a multik marketingeseinek is, mert bár bizonyára ott jobban megvan a tenderezés bevett gyakorlata, egyre jobban azt látjuk, hogy briefet írni manapság nem trendi.

Először is tisztázzunk egy alapvető kérdést: Mikor van szükséged ügynökségre?

Ha nem a kreativitás, a marketing az erősséged és minimum havi 150-200 000 forint áll rendelkezésre az ügynökség munkájának finanszírozására.

Ha nincs legalább ennyi büdzséd, akkor ne gondolkozz ügynökségben, olvasd a következő bekezdést. Aki ennél kevesebbért elvállalja, biztosan nem fog minőségi munkát végezni, mert egyszerűen nem lehetséges. Csak gyoran fussunk végig, mi az a minimum, ami kell a valóban hatékony közösségi média menedzsmenthez:

1. szakember! Nem lelkes diák, hanem képzett, tapasztalt reklámszakember. Sőt, nem csak egy, hanem belőlük álló csoport.

2. egyedi tartalom: ehhez kell stock fotó, egyéni fotózás, designer aki elkészíti a grafikai anyagokat.

3. fizetett hirdetés, mert enélkül senkihez nem jut el a kész tartalom

4. az ügynökség is egy cég, annak minden velejárójával és költségével együtt. Iroda, bérek, járulékok, eszközök.

Így már belátható, hogy havi 30-40 000 Ft-ból lehetetlen ügynökség közreműködésével minőségi social media jelenlétet üzemeltetni.

Induló cégeknél, kis kkv-knál azt szoktuk javasolni, hogy érdemesebb ha a cégvezető vagy a marketinges látja el ezeket a feladatokat, viszont a hatékonysághoz itt is érdemes egy személyre szabott tréningen való részvétel. Egy ilyen tréning lényegesen kevesebbe kerül, mint folyamatosan fizetni az ügynökséget, de tapasztalataink szerint elengedhetetlen az önálló munkavégzéshez.

Rendben, szükséged van ügynökségre, az ehhez szükséges pénz is rendelkezésedre áll, hogyan kezdj el keresni?

A legelején tisztázzunk is egy dolgot: ahhoz, hogy megtaláld a megfelelő ügynökséget, Neked is meg kell dolgoznod és kooperatívnak lenned!

1. Első körben kérj ajánlásokat ismerőseidtől. Kérdezd meg cégvezető/marketinges ismerőseidet, hogy ők kivel dolgoznak, kit ajánlanának.

2. Nézz körül a neten, nézd meg kinek szimpatikus a weboldala, facebook oldala, blogja, a csapat, az arculata. Ne feledd, a suszterről mindent elárul a cipője!!! Ha leendő ügynökséged online jelenléte nem aktuális, friss és rendszeres, ne dőlj be annak, hogy óóó, hát ez azért van, mert annyi a munkájuk, hogy pont erre nincs idejük. Ez kamu. Ha a saját kommunikációjukat, arculatukat elhanyagolják, bizony a tiédet is el fogják.

Fentiek alapján válaszd ki a számodra legszimpatikusabb ügynökséget és kérj be tőlük ajánlatot.

Most beszéljünk egy kicsit erről a bizonyos első ajánlatkérésről, mert igen gyakran van ezzel is probléma. Szánj rá időt és írj egy konkrét briefet leendő ügynökséged számára. Mert jó ajánlat csak jó ajánlatkérésre tud születni. Még véletlenül se annyit írj, hogy kéne egy ár facebook alkalmazásra… Lehet könyörtelenül őszinte leszek, de egy magára valamit is adó ügynökség egy ilyen megkeresésre füle botját se fogja mozdítani. Megkapják a leveled, el is olvassák, de a kooperatív ügyféllel fognak foglalkozni.

Hogy mi legyen pontosan az ajánlatkérésben az változó lehet, de az alábbiak feltétlen:

– a cég (ajánlatkérő) ismertetése. Soha ne várd el az ügynökségtől, hogy ismerjen téged, viszont Neked is érdeked, hogy minél jobban ismerjenek, mert akkor fognak tudni megfelelő megoldást kínálni.

– a feladatok ismertetése, amiben a segítségükre számítasz

– célok, elvárások az ügynökséggel szemben

– büdzsé. Igen, ez is hasznos, ha megadod, és bízd az ügynökségre, hogy hogyan költené el optimálisan. Határozd meg azt is, hogy milyen formában várod az árkalkulációt.

– határidők

Ha egy átgondolt, összeszedett ajánlatkérést küldesz, akkor várhatóan nem csak ugyanezt fogod vissza is kapni, hanem a saját dolgod is megkönnyíted, mert könnyebb lesz az egyes cégek ajánlatainak összehasonlítása.

Mik legyenek a szempontok, ami alapján kiválasztod a tuti befutót? Szerintem az alábbi kérdéseket érdemes feltenni magadnak:

1. Az ajánlatkérésedre pontosan, időben válaszoltak? Értik-érzik a feladatot? Vannak benne kreatív ötletek? Szép, igényesen kidolgozott ajánlatot kaptál? Az ár megfelel a lehetőségeidnek?

2. Vannak hasonló referenciáik? Van tapasztalatuk azokban a feladatokban és abban az iparágban, amire az ajánlatot kérted? Ez nagyon fontos szempont, láttam már aki webáruház fejlesztést bízott grafikai stúdióra… Meg is lett az eredménye. Mindig kérj be pontos, részletes, a Te projektedhez hasonló referenciákat.

3. Szimpatikus a csapat? Soha ne hozz döntést anélkül, hogy személyesen is találkoztál volna a csapattal, a konkrét emberrel, akivel nap mint nap dolgozni fogsz. A kémia is nagyon fontos eleme a hatékony munkának.

4. Érzed azt a kis plusz bizsergést? Azt az ügynökséget kell megtalálnod, akiknél a racionális érveken túl azt a kis pluszt is érzed, amiért Te is tényleg igazán szívesen látsz neki a közös munkának.

Végül, ha megvan a győztes, érdemes először egy 3 hónapos próbaszerződéssel indítani, mert hát lakva ismerjük meg egymást. Ha elég körültekintő voltál, kicsi az esélye, hogy a próbaidő alatt fogjátok meggondolni magatokat, de hagyd meg ennek a lehetőségét. Ha még akkor is bevált az új csapat, akkor szerződj le velük hosszabb távra, mert ez a fajta biztonság az, amiért ők is jobb árat, odaadóbb munkát fognak kínálni.

 

Mészáros Beatrix