Mindea

en

Évértékelő a közösségi médiában 2014-2015

Elkezdtem a neten böngészni azon gondolkodva, hogy mi történt tavaly, miért is írjam meg ezt a bejegyzést? Talán ezt most csak magamnak írom, hogy összegezzem a tavalyi évet és felkészüljek az ideire. Talán másnak is érdekes lesz.

Az előretervezéshez nem árt, ha végigvesszük, hogy mi volt eddig. Először a közösségi médiában, úgy általában. No, vegyük sorra:

Facebook

  • Az uralma továbbra is megdönthetetlen, a magyar felhasználók száma meghaladta az 5 milliót.
  • Az applikációk hatékonysága már sokkal rosszabb, mint régen. Egyszerűen nem hoznak akkora sikert, csak kivételes esetben éri meg a pénz és energia befektetést. Bezzeg a sima kommentelős játékok! 2014-ben ebből szerveztünk többet, nem ritkán több ezer fő résztvevővel!
  • A hirdetési rendszer sokat fejlődött, finomodott, de nagyon sokat drágult is. Azért még mindig nagyon megéri. Jelentősége annyira felerősödött, hogy Facebook hirdetés nélkül egy oldalnak az elérése már szinte 0.
  • A tartalom, posztok minősége nagyon sokat javult a hirdetőknél. Egyre többen jönnek rá, hogy Pinterestről lopott képekkel nem lehet operálni, saját, minőségi tartalom kell. Ez szuper J
  • A felhasználók, a felhasználói szokások nem változtak. Az elsődleges felhasználási cél továbbra is az ismerősinkkel való kapcsolattartás.
  • Az üzleti kapcsolattartás elsődleges platformja is továbbra is ez és nem a LinkedIn. Néhány üzleti FB csoportban valóban aktív beszélgetések zajlanak, az ezekben való részvétel személyes márkaépítésre, esetleg eladásra is alkalmas lehet.

Instagram

  • a felhasználói aktivitás tovább erősödött, ami még több márka megjelenését hozta magával, de ez inkább nemzetközi szinten látszódik
  • a magyar cégek nem tudják még hatékonyan használni, elenyésző az említésre méltó magyar hirdetői profil, egyedül női médiumok és bloggerek használják ügyesen
  • személyes tapasztalataink az @arenaplaza profillal kiemelkedően jók, eredményeik gyakran jobbak mint a 100-szor akkora FB oldallal
  • remek promóciós lehetőségek, képfeltöltős promókhoz ideális.

YouTube

  • 2013-hoz képest stagnál
  • a YouTube videóhirdetéseket egyre többen használják, azonban még nagyon kevesen készítenek egyedi YouTube-ra optimalizált videós tartalmakat. Jellemzően drágának találják. Részben tévednek.

Foursquare-Swarm

  • a felület teljesen megváltozott 2014-ben, 2 külön applikáció lett
  • a hirdetők közül tudatosan szinte senki nem használja, pedig a profiljuk és a vásárlóik igen, csak valamiért nem tekintik fontosnak.
  • Felhasználószám növekedett és a felhasználók nagyon elkötelezettek.

Google Plus

  • 2014-ben eltemettük

Pinterest

  • idén többen is próbáltak meggyőzni, hogy ez mennyire jó, nézzem meg a profiljukat, őrült jól megy. Megnéztem. Feltöltöttek 100-200 képet, amin volt max. 20 db repinelés. Összesen. Hát szerintem ezért továbbra sem éri meg.

LinkedIn

  • online CV adatbázis továbbra is. Nagyjából a teljes magyar üzleti élet reprezentálja itt magát, mások karriertörténetének böngészésére, esetleg kontaktok keresésére kiváló, azonban egyéb felhasználási módjai halottak.
  • A csoportok inaktívak, beszélgetések nem zajlanak.

Egyebek: Vine, Snapchat,  Hyperlapse, stb.

  • Hirdetői szempontból itthon érdektelenek.

Összességében öröm látni, hogy a hirdetők sokat fejlődtek a közösségi media használatában, de a többcsatornás, integrált kommunikáció még mindig keveseknél van jelen. Pláne, hogy közösségi media aktivitást kapcsoljanak offline aktivitással.

És jött egy reklámadó is, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni. A Facebook és Google hirdetőket is sújtja, hiszen egyet biztosan tudunk, hogy a két óriáscég tojik ránk és arra, hogy a rájuk eső adót megfizessék. Azonban az adó léte hatalmas adminisztrációs terhet ró a hirdetőkre. Mélységesen ellenezzük.

Mi történt a Mindeában?

Mi egy izgalmas-mozgalmas éven vagyunk túl, amit az alábbi infografikán összegeztünk is:

3

 

Mit várok 2015-től?

  • Egyre többen készítenek videós tartalmakat is a közösségi médiába itthon is
  • A többcsatornás jelenlét további erősödését. De tényleg, mire várnak még a márkák?
  • Több, jobb, kreatívabb integrált promóciót
  • A facebook promóciók, appok hatékonysága és elérése tovább csökken.
  • Az okostelefonok és appok folyamatos fejlődésével a közösségi médiában használt egyedi, saját tartalom és nagyobb szerepet fog kapni.
  • A Facebook marad a király.
  • Remélem használni tudjuk a Facebook külső weboldalakat célzó hirdetési rendszerét.
  • Az Instagramra másznak a márkák, ami vissza is fogja vetni a hatékonyságot.
  • A big data, és az ezen alapuló perszonalizáció térhódítása megkezdődik.
  • 1-2 újabb adót, törvényt, korlátozást, ami indokolatlanul tovább nehezíti a munkánkat :/
Mészáros Beatrix