Mindea

en

Rólad mit találunk? – a szakmai digitális lábnyomod

digites

Múlt héten kerekasztal beszélgetésbe voltunk meghívva a PWA-Sikeres Nők Egyesülete novemberi klubestjére.

Az est témája a Personal Branding, személyes márkaépítés volt. A hallgatóság nagyrészt hölgyekből állt, mind cégvezetők vagy magas beosztású alkalmazottak.

A beszélgetés során oda jutottunk, hogy vajon kiről-mi található a neten. Feltettem a hallgatóságnak a kérdést, hogy rákerestek-e már a saját nevükre? A válasz meglepett, NEM.

Na ezért gondoltam, hogy erről írok egy blogbejegyzést hasznos tanácsokkal, mert időnként rákeresni saját nevünkre nem nárcizmus, hanem praktikum!

Miért fontos, hogy mit mutat rólad a Google?

Mert ha mi nem keresünk magunkra, megteszik mások! Bizony, állásinterjú, tárgyalás, randi előtt. Magam is gyakran guglizok rá másokra. Mert így jól fel lehet készülni a másikból, ha relevánsak a találatok és ha vannak. Ha nincsenek, bizony az is beszédes… Ha egy tárgyalásra készülök és a partneremről nem találok releváns infót a neten, már tudom, hogy valami nem stimmel, hiszen nem valószínű, hogy egy sikeres üzletemberről ne legyen infó a neten.

Na de az első lépés: Keress rá a saját nevedre! (FONTOS, ezt inkognitó módban – kollégáim szerint pornómód, khm… – tedd, ugyanis így a Google által rólad tárolt adatok nem befolyásolják a keresési eredményeket, tehát nagyjából azt az eredményt fogod látni, amit mások is, rád keresve. Az inkognitómód a beállítások menüben van, általában az lapfül megnyitásánál – Chrome-ban inkognitóablak, Safariban privát ablak a neve)

Hacsaknem nagyon különleges neved van, a találatok valószínűleg a következő kategóriába esnek:

– irreleváns

– ez nem én vagyok

– negatív infók

No de hát üzleti szempontból csak az lehet a célunk, hogy a “Hű, de menő ez az ember!” kategóriába tartozzunk.

De hogy lehet ezt elérni? Íme néhány hasznos tipp:

1. Vedd meg a nevedet tartalmazó domaineket! A nevedet tartalmazó domain nevek sokkal előrébb kerülnek a találati listában, mint bármi más, ez fontos lehet.

Még ha egyelőre saját weboldalt nem csinálsz, akkor is vedd meg, hogy más ne foglalhassa le. Ez darabonként 3-4000 ft 2 évre. Érdemes azért több végződésben is gondolkozni, .hu, .com legalább. Hogy elérhető-e a saját domained, azt ellenőrizni tudod például itt.

Tovább megyek, legyen is egy saját bemutatkozó weboldalad. Manapság ezt már nagyon könnyen akár magad is összerakhatod WordPress-ben vagy TumblR-en. Ha aktív üzleti életet élsz, ez nagy segítséged lehet az online kapcsolatépítésben. Az oldalon ott lehet életrajzod, publikációid, kapcsolat a weboldalaidhoz, közösségi média jelenlétedhez, minden egy helyen. Ne feledd, ez Rólad, mint személyről szól, nem a cégedről.

2. Legyen rendben a közösségi média jelenléted!

Szakmai szempontból legalább a Facebook és LinkedIn profilod fontos, tartsd rendben és folyamatosan frissítsd. Ez nem jelenti azt, hogy minden apróságot meg kell osztani az életedről, de az alap információkat töltsd ki rendesen.

A publikus információid a keresési találatokban is megjelennek.

Facebookra vonatkozó tippem, hogy ha szakmailag fontos tartalmat posztolsz, például, hogy előadtál egy fontos rendezvényen, azt publikusan posztold és ne csak ismerőseid számára láthatóan. Persze a személyes dolgok mehetnek csak a barátoknak.

A LinkedIn-nel kapcsolatban gyakran kapom meg a kérdést, hogy mire is jó, őszintén szólva szerintem nem túl sok mindenre, de egy dologra biztosan: a legjobb ingyenesen, publikusan hozzáférhető CV adatbázis. Tehát arra legyen gondod, hogy az önéletrajzod pontosan fel legyen töltve, képességeiddel, esetleg néhány ajánlással. És ha előadsz rendezvényeken, tanulmányokat publikálsz, ezeket is oszd meg rendszeresen.

Nagyon fontos kérdés: a profilképed. Ez Facebookon és LinkedIn-en is legyen profi fotó, amin csak Te vagy, mosolygós, szimpatikus. Kérj meg egy fotóst, hogy készítse el rólad, mindössze néhány ezer forint, de nagyon sokat számít a személyes márkád megítélésében. Óva intenélek a fehér hátteres-kékinges klasszikustól, kifejezetten merev és nem emberi, nem szimpatikus. Amerikai üzletemberek és politikusok kampányfotói jó inspirációt adhatnak, egy jó profilkép a szabadban készül, business casual öltözetben, mosolygós és az arcodra fókuszál.

3. Vedd figyelembe az alapvető SEO alapelveket!

Mindig a teljes neved és ne beceneveket használj/használtass, bárhol is említenek meg. Ha gyakori neved van, akkor lehetőleg cégnévvel kiegészítve, amit kérj meg, hogy linkeljenek is céges weboldaladra.

Az összes profilod, weboldalad linkeljen szépen, következetesen egymásra.

4. Törekedj arra, hogy rendszeresen írjanak rólad! (persze nem akármit)

Ezt hosszú távú stratégiád részeként kell kezelni, fontos, hogy a számodra fontos médiumokban felbukkanjon a neved. Ha fontos eredményed van, akkor nyugodtan írj egy sajtóközleményt és küldd el a releváns médiumoknak, néhányan biztosan le fogják hozni. Ehhez azért nem árt egy PR-os segítségét kérni, ők sokkal jobb híreket írnak, és a sajtósok is szívesebben közlik az általuk küldött híreket.

Fentiek analizálásásra ajánlanék még egy jó kis eszközt a Brandyourself.com – ot.

Jönnek az ünnepek, és a sivár január, én már beterveztem, hogy még jobban rendbe rakom a nevem a Google-ben, ugyanis ha cégnév nélkül keresem, akkor kozmetikusok, kétes politikusfeleségek jönnek elő…

Szóval magamnak már feladtam a leckét, remélem Neked is 😉

 

Mészáros Beatrix