Mindea

en

10 közösségi média hiba, amit a legtöbb vállalkozó elkövet

Rengeteget szajkóztuk már, hogy a közösségi média marketing egy stratégiai döntés kell hogy legyen. Ha egyszer elkezdjük, onnantól folyamatosan foglalkozni kell vele és kidolgozott stratégia mentén kell haladni.

Különben nincs értelme, felesleges időrabló tevékenység marad, ami nem termel értéket.

De vegyük is sorba, hogy mit tapasztalunk, mi az a 10 tipikus cégvezetői hiba:

1. Kihagyni a social mediát a marketing mixből. 

Vannak akik úgy gondolják, hogy az ő célcsoportjuk nem elérhető ezeken a felületeken. Tévednek. Már 4,8 millió felhasználója van a facebooknak Magyarországon. Minden célcsoport elérhető, csak a megfelelő kommunikációs stratégiával kell eljutni hozzájuk.

2. Inkonzisztens arculat a közösségi média felületeken

Az arculatunk kommunikációnk legfontosabb jellemzője, fontos, hogy ez minden social media felületen visszaköszönjön.

3. Állandó sales-ezés

Ez egy kétirányú kommunikációs csatorna, ne csak magunkról beszéljünk állandóan, hanem hallgassuk meg a rajongókat is. Extrém, de nagyon gyakori példa, amikor csak szórólap-jellegű posztjait teszi valaki közzé a Facebook oldalán, csak az aktuális promócióit kommunikálja nagy piros százalékjelekkel.

4. Minden közösségi média platformon jelen lenni

Amint hallasz egy új közösségi platformról rögtön csinálsz egy céges profilt? Teljesen felesleges. Ráadásul általában miután rájössz, hogy nem használja a célcsoportod, magára is hagyod. Bátorítjuk a kísérletezgetést, de nem kell minden platformot használni. A tevékenységed profiljának megfelelően válaszd ki azt a 2-3-at, ami tényleg hasznos lesz majd a számodra.

5. Stratégia nélkül élni

Ez talán a legnagyobb és leggyakoribb hiba. Mikor csak van facebookod, mert mindenkinek van, de nem tudatosan használod, nem szolgálja marketing céljaidat. Ilyenkor egy csomó időt vesz igénybe a profil fenntartása teljesen feleslegesen, ezt az időt sokkal értékesebb tevékenységre is fordíthatnád céged érdekében.

6. Elkezdeni, de nem folytatni

Létrehozod a céges profiljaidat különböző felületeken, majd magára hagyod teljesen. Ahogy az elején is írtuk a közösségi média stratégiai döntés, ami csak akkor lesz hatékony, ha folyamatosan tudatosan foglalkozol vele.

Gyakran látjuk, hogy lejár az ügynökség szerződése és a Megbízó nem foglalkozik többet a felületekkel. De azért, mert az előző ügynökség munkája nem volt megfelelő, nem áll meg az élet, lehet jobbat keresni 🙂

7. Azt gondolod, a social media ingyen van…

Hát, sajnos nincs ingyen. Ha hatékonyan akarod használni, akkor bizony költeni is kell rá. Ha nem költesz rá, akkor bizony továbbra csak az idődet fogja elvenni, de hasznot nem fog hozni. Viszont költséghatékony, a hagyományos marketing eszközökkel összehasonlítva.

8. Nem használod ki a social media szociális jellegét

A közösségi média marketingedben lehetsz kicsit közvetlenebb, engedhetsz egy kis betekintést a kulisszák mögé. Az emberek emberekkel üzletelnek, nem cégekkel. Bátran mutass kicsit többet a cégedből, mutasd be a kollégákat, a mindennapi munkát.

9. Túl sokat foglalkozol a közösségi médiával

Az is nagy hiba, ha minden marketing tevékenységed a közösségi médiára összpontosul. A közösségi média egy kiváló marketingcsatorna, de önmagában biztosan kevés. Használj más marketing eszközöket is.

Abban az értelemben is hiba, ha napi 4-5-ször posztolsz, minden nap, ráadásul irreleváns tartalmakat (cuki cica, idézetek…). Mennyi időt vesz ez el a napodból? És van értelme? Tudnád azt az időt sokkal termékenyebb tevékenységre fordítani?

10. Rendszeresen irreleváns tartalmakat posztolni

Úgy gondolod minden napra kell egy cuki kisállatos/kisgyerekes poszt, vagy egy idézet, mert azt lájkolják a legtöbben? Nagyot tévedsz. Az, hogy céged facebook oldalán a rajongók lájkolnak egy cuki cicát (amit nem is figyelnek, hogy ki posztolt ki) biztosan nem fog Neked az ég világon semmi hasznot hozni.

Valóban kellenek néha a könnyedebb tartalmak is, de maradj hű a cégedhez. Aki a céges oldaladat lájkolat, az a céggel kapcsolatos információkra kíváncsi. Cukiságokat nézeget majd máshol, ha akar…

És a +1: A rajongóid számában mérni a sikert

A rajongók száma önmagában nem jelent semmit. Inkább legyen kevesebb, de olyan, akit valóban érdekelsz és hajlandó Tőled vásárolni.

Ne törődj vele, hogy a konkurenciának esetleg több rajongója van, nem számít semmit.

Plusz külön óva intenénk attól, hogy tisztességtelen módszerekkel gyűjts rajongókat, csak hogy nagyobb legyen a szám. Magyarországon is számtalan cég kínál rajongógyűjtő szolgáltatást, amivel még magyar rajongókat is szerezhetsz, csak például nem tudják, hogy egyébként a Te oldaladat lájkolták (ez például az, amikor egy cikk elolvasásához lájkolnod kell egy facebook oldalt csak nem jelölik, hogy mit…)

Ha a fentiekből akár egy állítás is igaz rád, akkor biztosan ideje újragondolni marketinged ezen részét és végre elkezdeni jól átgondolt stratégia mentén használni ezt az eszközt is!

Mészáros Beatrix