Mindea

en

Hova tovább közösségi média?

A kérdés számunkra első sorban marketing szempontból érdekes, de ahhoz előbb ismerni  és érteni kell a felhasználói szokásokat, változásokat is.

Korábban már írtunk erről, hogy a felhasználók már több platformot használnak egyszerre a különböző tartalmaik megosztásához.

Egy friss, amerikai tinik körében történt kutatás is igazolja ezt:

(Forrás)

Itt egyértelműen látszik, hogy a Twitter már átvette az uralmat a Facebook felett és az Instagram pedig jön fel mint a talajvíz!

Hazai viszonylatban az Instagram erősödése szintén egyértelműen megfigyelhető, és a listából hiányoljuk a YouTube-ot, de annak hova tartozása vitatható, mi ugyanúgy közösségi hálózatnak tekintjük. Amit pedig még hozzátennénk, az a Foursquare, itthon igen népes és aktív felhasználótábora van, akit üzlettel rendelkező vállalkozásoknak tilos figyelmen kívül hagynia. Erről itt írtunk korábban. 

Fontos még kitérni az Other kategóriára is, ahol a Snapchat és a Vine a legerősebb platformok. Mind a kettő mobilra fejlesztett alkalmazás, így ezek rohamos elterjedésére hazánkban még biztosan várni kell. De tendencia szinten izgalmas, hogy bőven teremhet még babér újonnan belépő platformoknak is!

Na de hogy hat mindez a marketingre?

Egyrészt a reklámtorta online részének is egyre nagyobb szeletét hasítja ki a social media, ez szuper, de ez természetesen egyenes következménye a fentieknek. Ahol a felhasználók, ott megjelennek a hirdetők is.

1. Több platformos jelenlét

Én úgy érzem, hogy már rongyosra téptem a szám ezügyben, hogy nem elég csak facebook oldalt üzemeltetni, több platformon is jelen kell lenni egyedi, testre szabott tartalommal, de úgy látom, hogy kis hazánkban ezt még a hirdetőknek csak igen csekély százaléka értette meg. Sőt, sokak facebook jelenlétének a minősége is igencsak megkérdőjelezhető, valamiért ebben is el vagyunk maradva.

A nyugati márkák már egyértelműen külön kezelik a social mediát a marketing mixükön belül, saját stratégiával, egyedi tartalmakkal, több platformon.

Na de mit tegyünk, hogy illeszkedjünk a trendekhez? A javaslataim a 2014-es social stratégia tervezéséhez:

  1. LEGYEN. Mármint social stratégia.
  2. Több platformon legyél jelen. Gondold végig, hogy céged számára melyik platformok lehetnek még izgalmasak és alakíts ki ott is minőségi jelenlétet. Pl.: tudsz egyedi, vonzó képeket készíteni? Irány az Instagram! Van üzleted? Foglalkozz a Foursquare profiloddal! Fontos számodra a SEO? Google Plus! Nehezen értik meg a termékeid használatát? Mutasd be YouTube-on! Hozzátéve, hogy a legnagyobb elérést még jó darabig a Facebookon tudod elérni, így az egészen biztos, hogy erőforrásaid jelentős részét oda érdemes koncentrálni.
  3. Egyedi tartalom! Igen, az innen-onnan lopott tájképek, idézetek, cukiságok ideje már rég lejárt! Egyedi, saját tartalom létrehozásában kell gondolkoznod, nemcsak azért, mert a képlopásokkal szerzői jogokat sérthetsz, hanem mert a márkádat megismertetni, a fogyasztóhoz kötni azt, csak saját tartalommal tudod. Lehet egy cuki cica sok lájkot kap, de azt kap bárki teszi ki a képet, nem figyelik, hogy az most éppen tőled származik. Túl sok értéke nincsen… (Oké, a facebook algoritmusnak segít, hogy a későbbi tartalmaidat is megmutassa a felhasználónak, de egyéb érvet nem lehet felhozni mellette)
  4. Elköteleződés növelés – a hashtagek használata. A facebookon még mindig nem igazán működik ez a funkció, de a többi platformon már óriási szerepe van. A helyes használatáról itt írtunk már, a lényeg, hogy legyen egyedi, saját hashtaged, amit a felhasználók agyába vésel, mert megjelenítesz mindenhol. Rövid idő után már automatikusan használni fogják, ha a magánéletükben kapcsolatban kerülnek a termékeddel. Mert fel fog tölteni egy képet Instagramra mondjuk a termék használata közben és ellátja a hashtageddel. Amit Te szépen nyomon követhetsz és láthatod mi történik a termékeddel, ráadásul virálisan is kiválóan terjed a felhasználó ismerősei körében. Tőlünk nyugatabbra már ez is egészen természetes, minden billboardon vagy TV spoton szerepeltetik a hashtagjüket a hirdetők.
  5. A facebook nyereményjátékok ideje lassan lejár… Mármint a klasszikus facebook appoké. Vagy mondjuk már nem csak ennek a promóciós mechanizmusnak áll a zászló. Telítődtek vele a felhasználók, nehéz már új mechanizmust kitalálni és egyre kevesebb minőségi felhasználót lehet vele megmozgatni. Inkább gondolkozz a 4-es pontban leírtak szerint!

2. Minden mindennel összefügg

Itt arra gondolok, hogy el kell kezdeni a social jelenlétet a teljes marketingünk részéve tenni és offline és ATL eszközökkel is összekapcsolni. Mi gyakran tesszük már ezt kampányaink tervezése során, nagy sikerrel.

Na de hogyan lehet ezt? Csak néhány példa:

  • Szervezz olyan BTL aktivitást, ami offline zajlik, de bizonyos információt csak a social media jelenlétedből tudnak beszerezni a részvételhez vagy oda kell feltölteni a fotókat, stb. Kombinálj kreatívan!
  • Az előző 4-es pont alapján, legyen saját hashtaged (akár minden kampányodhoz külön) és azt jelenítsd meg minden egyéb felületeden: a boltban, a TV spoton, a hostessek ruháján, a szórólapon, stb-stb… Ez nem is kerül plusz költségbe, mégis oly kevesen használják ki nálunk!
  • Izrael jelenleg legnépszerűbb tehetségkutató műsora a Rising Star, ahol a közönség már egy Facebook applikáció segítségével tudja leadni a szavazatát az aktuális előadóra. A szavazók profilképe egy óriási LEDfalon jelenik meg az énekes előtt és ha megkap bizonyos mennyiségű szavazatot, akkor jut tovább.

A lényeg, légy kreatív és gondolkodj komplex kampányokban!

3. Használd ki a közösség virális erejét!

Tudom, ez a legnehezebb, virális kontentet előállítani. Ez hihetetlen magas fokú kreativitást igényel, ezt már nagyon fontos igazi profi reklámszakemberekre bízni.

Ugyanakkor minimális anyagi ráfordítással óriási eredményeket érhetük el egy-egy jól időzített kreatív poszttal, íme néhány példa:

A Heineken hivatalos posztja néhány perccel a pápa megválasztása után kikerült a Twitterre:

Habemus-Heineken

A kis herceg születését is rengeteg márka köszöntötte:

royal baby oreococacola_royal baby

royal baby_magnum

Vagy a legfrissebb, a Pepsi húzása Halloween alkalmából:

pepsi_halloween_social

Amire hamar megérkezett a Coca-Cola rajongóinak válasza is (nem hivatalos Cola reakció!), ezzel talán még nagyobb viralitást szerezve, mint az eredeti képpel:

cocacola_pepsi_halloween_social

Itt azért említést érdemel a 9GAG óriási közössége is, akik például folyamatosan istenítik a Nutellát és néhány márkát önszántukból. A 9GAG is egy igazi virális közösségi oldal, hatalmas és nagyon aktív közösséggel, de hány márka használta eddig tudatosan? Tudomásunk szerint nem sok…

Nos, fentiek fényében hogy tervezed a jövő évi stratégiád? 🙂

Mészáros Beatrix