Mindea

en

Merre tart a reklám, avagy a tetszikelés kora

Engedjétek meg, hogy Kotler-t idézzek: „a marketing célja a keresleti viszonyok megváltoztatása a piaci célcsoportok gazdasági viselkedésének megváltoztatása által”. Ezzel arra szeretnék kilyukadni, hogy célcsoportunk viselkedését csak úgy tudjuk megváltoztatni, ha pontosan tudjuk, kik is ők, mi az, amivel megközelíthetők. Erre szeretnénk kicsit rávilágítani.

Mindenki számára világos, hogy a reklámhoz való viszonyunk az elmúlt években az internet hatására teljesen átalakult. Nőtt az ellenzők és megjelent a rajongók tábora. De ami a lényeg, hogy egyre többet “visszabeszélünk” és “belebeszélünk” a hirdetésekbe.

A facebook 2009 februárjára fejlesztette ki a „lájk” nevű alkalmazását. A gomb feladata, hogy az emberek tetszésüket fejezhessék ki általa egy adott dolog, vagy termék kedvelése kapcsán. És ma már nincs a Földön olyan, aki ne tudná, mi az a „lájk”.  A lájkok szerepe a reklám sorsát illetően sokkal nagyobb, mint gondolnánk! Gondoljunk csak arra, hogy a legtöbb favorit reklám nem eladásösztönző, hanem szórakoztató hatásával vívja ki az elismerést, azzal, hogy tetszik az embereknek. Emlékeztek a minden idők egyik legsikeresebb reklámjára, a „ZaZoo Condoms”-ra.

Magasan vezeti a reklámfilm még ma is a tetszési listát a YouTube-on. Ma is, és egyre inkább csak az olyan reklám, vagy akár alkalmazás a nyerő, amelyre először szívesen rákattintanak, és tetszésük jeléül még a lájk gombra is hajlandók rákattintani.

Mindennek gyökerét pedig ott kell keresni, hogy a fogyasztók megkörnyékezésének pszichológiai útja megváltozott. Vagy mondhatnám úgy is, hogy a „szeretetmárkák” átírják a marketing alapjait. A közönség kiismerte a reklám működési folyamatait, a fogyasztó felnőtt lett és így a reklámüzeneteknek már a kritikai készséggel felvértezett, fogyasztóhoz kell szólniuk. Hogy reklámkerülési morálról már ne is beszéljek. Erre a fogyasztóra utalunk akkor is mikor az új média ágenseiről beszélünk, nem pedig sima userek-ről. Az ágens fogalma utal ugyanis arra az aktív résztvevőre, aki az interakciókban egyszerre felhasználó s egyben fogyasztó, tartalomgenerátor vagy márkanagykövet. A szeretetmárkák legjobb „lakmuszpapírja” pedig az internetes közösség magatartása, ugyanis a közösségi oldalakon megfigyelhető aktivitásból lehet legjobban egy márka aktuális „szeretettségi” fokára következtetni. A szeretetmárkák pedig reklámjaikban is azt erősítik, hogy az életük minden szakaszában és minden pillanatban jelen vannak. Emlékezetk még az egykori Neo FM TV reklámjára?

Épp ilyen lovemark kívánt ő is lenni. Vagy ott van például az „Annyi Pöttyös vár még rád”, ami épp ilyen.

 

Összefoglalva annyit tudnék mondani, hogy a modern kor embere a tér és idő szabadságát kapta meg az új évezredben. Ott áll egy forradalmian globális változás küszöbén, ami olyan változásokat generál, mely kétségkívüli hatással van és lesz is még az emberi kommunikáció jövőjére. Mindenesetre mindegy hogy információs vagy technológiai forradalom korának nevezzük most ezt, a lényeg, hogy minden forradalom győztese az, aki rugalmasan idomul és felfegyverkezik az adott forradalom eszközeivel.

admin
the most most